Pages

Selasa, 2 Ogos 2011

< Kisah Sedih Seorang Ibu >

 Bismillah hirrahmanirrahim ..

          Ini kisah sedih seorang ibu . Takkan ada seorang pun di dunia ini dapat menggantikan tmpat
seseorang ibu . Ni cerita lama , kawan aku yg share2 kat aku .. jadi , aku jugak akan share kat korang , hayatilah ..

  Cerita ini dalam bentuk luahan hati seorang anak yg kesedihan akibat kelalaian atau dengan kata lain
  kederhakaan terhadap ibunya .

       Cerita si anak ......

                                Ibuku buta sebelah mata .. aku benci ibuku ! dia amat memalukan ku !
            Tugas harian dia adalah memasak untuk pelajar dan guru untuk menyara keluarga kami .

Suatu hari semasa di sekolah rndah , ibuku datang ke sekolah untuk bertanyakan sesuatu kepadaku ..
 Aku sungguh malu . Mengapa dia sanggup melakukan ini kepadaku ?? Aku tidak pedulikan dia dengan menunjukkan wajah benci dan terus lari.

                                 Keesokan harinya , semasa berada di sekolah .. salah seorang temanku berkata
        "eeee ! ibumu hanya ada sebelah mata !" teman2 lain mentertawakan aku . aku sungguh malu .
Ketika itu .. aku merasa , aku mahu ibuku hilang dari hidup ku !

  Apabila pulang kerumah , aku memarahi ibuku .. "Jika engkau hnya mahu menjadikanku bahan ketawa , lebih baik kau mati saja !"
Ibuku hanya diam mendengar aku menengking nya ..
Aku tidak berfikir atas apa yg aku lakukan , aku begitu benci dan marah kepada ibuku ..

              Mulai hari itu , aku berazam mahu belajar bersungguh-sungguh dan nekad untuk pergi meninggalkan ibuku .
Impianku menjadi kenyataan , aku menyambung pelajaran ke luar negara , aku terus berkhawin . Aku tidak pernah pulang ke rumah ibuku .
Setelah beberapa tahun ..
Ibuku datang menziarahiku di rumah ,
Sudah lama dia tidak bertemuku dan tidak pernah melihat cucunya .
Bila dia berdiri di depan pintu rumahku , anakku mentertawakan nya ..
Aku menjerit kepada nya "SANGGUP KAU DATANG KESINI SEMATA-MATA UNTUK MENAKUTKAN ANAKKU ! PERGI DARI SINI , SEKARANG !"

pantas ibuku menjawab " maaf , saya tersalah alamat " dan terus menghilangkan diri .

Suatu hari .. surat2 perjumpaan pelajar2 lama telah sampai di rumah ibuku , aku datang untuk melihat , aku melihat rumah ibuku sangat usang .. Ibuku tiada di rumah . Jadi .. aku hanya pergi meninggalkan tempat itu .. aku datang hnya untuk mengambil surat perjumpaan .

Selepas menjalani sesi perjumpaan bersama rakan2 ku . Aku datang sekali lagi kerumah ibuku untuk menjenguk keadaan rumah ibuku . Mana tahu yg rosak boleh dibaiki .
Sampai di sana .. ibuku tiada di rumah . Lama aku menunggu , kelibat ibuku tak kelihatan .
Selang beberapa minit .. jiranku memberitahuku ... bahawa ibuku telah meninggal dunia , aku hanya tersenyum . Tanpa menitiskan airmata .
Jiran itu telah menyerahkan ku sepucuk surat dari ibuku yg ingin aku membaca nya .

                " anakku yg dikasihi , ibu selalu teringatkanmu setiap masa ..
            ibu meminta maaf kerana datang ke rumah mu dan telah menakutkan anakmu ..
             Ibu gembira kerana kamu akan datang ke perjumpaan pelajar2 lama ..
              Tetapi , ibu mungkin tidak dapat bangun berjumpa dgn mu ..
            Ibu meminta maaf kerana sentiasa memalukanmu semasa kamu sedang membesar..
            Kamu mungkin tidak tahu ..Semasa kamu kecil , kamu telah mengalami kemalangan
            sehingga menyebabkan sebelah matamu buta , sebagai ibu .. aku tidak sanggup melihat anak ku      membesar dengan mata yg buta . Oleh itu .. aku memberikan sebelah mataku kepada mu ..
     aku berbangga kerana anak lelaki ku dapat melihat dunia ini dengan mata ibumu .
                                          Dengan kasihku pada mu ..
                                    IBUMU ..."

SABDA RASULULLAH S.A.W :
dia memberitahu kamu supaya taat kepada ALLAH dan RASULNYA sentiasa . Selepas itu , taatlah kepada ibumu , kemudian ibumu , kemudian ibumu , dan kemudian ayahmu "

   Demikian lah kisah seorang ibu yg sanggup berkorban untuk membesarkan anak nya dengan memberi sebelah matanya .
Tapi sayang .. anak nya membenci nya .
Ambillah iktibar dari cerita ini , kerana mengikut kata orang kebenaran cerita ini 80% . ia mungkin menyentuh hati dan perasaan    
Sayangi lah ibu anda selagi mereka ada di dunia ini ..