Pages

Khamis, 2 Ogos 2012

Pantasnya Ramadhan berlalu ~

Bismillahhirrohmanirahim  
Assalamualaikum WarrahmatullahHiwabarokatuh sayang  
Syukur ke Hadrat Ilahi , saya masih mampu menaip di ruangan ini Dan bersyukur sekali
lagi sebab Allah masih beri saya bernafas untuk menjalani Ibadah puasa bersama sama ahli ahli keluarga ,
Para sahabat yang lain pada bulan yang penuh Barakah ini , Alhamdulillah  
Malam yang sunyi ini , saya keseorangan menaip dengan penuh kerisauan , khawatir , Takut , gementar .
Sebab apa? Tadi ada terbaca status dekat Fb ni

" Eh, tak sangka masuk hari ni dah 12 hari kita berpuasa . Tak sabar nak raya . 
Cepatnya masa berlalu , setahun rasa macam sebulan je "


Ayat itulah yang menimbulkan kerisauan teramat , dulu saya pernah terbaca dekat satu buku yang saya
jumpa dekat rumah nenek , dekat buku tu ada tulis salah satu tanda kecil kiamat Bila kita rasa
"Setahun seperti sebulan , sebulan seperti seminggu , seminggu seperti sehari , sehari rasa macam sejam
, satu jam rasa macam 1 minit" 
Orang sekeliling saya dengan gembira "Cepatnya dah nak raya!"
Tapi , tidak bagi saya .. Ramadhan tahun ini terlalu pantas , Adakah ramadhan memang mahu cepat berlalu
pergi atau Kami yang lalai atau tak perasan pantas nya waktu berlalu ?
Sepetang tadi saya ada bincangkan pasal ni dengan kawan kawan
K1 : Cepat betul dah nak raya . Kalau masa tu cepat berlalu , itu bukan tanda2 kecil kiamat ke?
K2 : Pernah jugak dengar pasal tu , Tapi taktahu pulak kalau betul . Kalau kiamat cepat macam mana?
K3 : Kita taktahu cepat atau lambat berlakunya Hari kiamat , Tapi yang pasti hari akhir dunia tu pasti berlaku , Itu janji allah . 
K2 : Hm , takut . Rasa rasa nya bila ? Tahun ni ke ? Dah banyak petanda dah .
K3 : Kalau takut jomlah start dari sekarang kita banyak banyak kan amal   

Itu antara apa yang kami bualkan di sekolah tadi :') Serta merta perbualan tu dah pun menyedarkan kami .
Lepas perbualan tadi , segera aku istighfar .. Aku banyak buat dosa , Malam ini .. ketenangan bercampur sedikit keresahan . Banyak kali aku bertanya dengan diri sendiri "adakah cukup amal aku bila menghadap Allah nanti ? Mampukah aku meraih Redha Nya ? terkadang aku tak mampu mengawal diri sebab 
terpengaruh Hal duniawi . Mampu ?"
Duduk memeluk diri , sepi dengan alunan muzik dari Radio Ikim .. Termenung aku sendiri , sepi ku di
temani lagu 'Muhasabah cinta' .  Airmata pantas mengalir dengan rasa rendah diri memandang keliling bilik .
Aku kesat airmata . Aku tanya bermacam soalan pada diri aku . "Bersediakah aku nanti menghadap Ilahi? dengan amal yang tak seberapa , layakkah aku?
Tapi , entah kenapa badan aku macam dapat semangat baru mengajak diri supaya diperbetulkan .
Mentarbiyah diri . . Aku cuba sedaya yang mampu , alang alang aku tengah berada di jalan perbaiki diri :')

 Duduk aku sendirian , kertas dan pen terselit di tangan .
Berapa banyak kebaikan aku buat ? (X)
Apa yang lemah tentang aku ?  Pantas tangan menulis kelemahan diri , keburukan , kesalahan .
Aku padam satu persatu sambil beristighfar berharap boleh perbaiki lagi :'')
Dari situ aku ..
" Belajar BERSYUKUR ..
 Belajar IKHLAS walaupun TAK RELA
 Belajar TAAT walau PAYAH
 Belajar MEMAHAMI walaupun TAK SEHATI  '



"Ya Allah , ku serahkan hatiku padaMu agar kau peliharanya sebaik mungkin :') Aku disini mencari dan 
menanti HidayahMu Ya allah"
Aku harapkan ramadhan Tahun ini adalah ramadhan yang penuh makna untuk diri aku dan Umat islam 
yang lain :') 
 Topik aku kali ini agak bercampur , banyak yang aku nak cerita Tapi .. mungkin belum 
 masanya :')